سازمان شیلات ایران خواستار همگرایی بین المللی برای تشکیل کنوانسیون دریای عمان و خلیج فارس شد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نبی اله خون میرزایی امروز شنبه در حاشیه وبینار گرامیداشت روز ملی دریای خزر، به خبرنگار ما گفت: امیدواریم بتوانیم تجربه موفق همگرایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر را در عقد کنوانسیون به منظور حفظ حیات اکوسیستمی، حفظ ذخایر آبزیان، جلوگیری از آلودگی آب ها و بهره برداری پایدار در مورد خلیج فارس و دریای عمان با همسایگان جنوبی نیز داشته باشیم.

وی افزود: تشکیل کنوانسیون بین المللی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان در برنامه کاری سازمان شیلات ایران گنجانده شده است و لازم است آن را در دستور کار دولت قرار دهیم.

وی با بیان این که دریای خزر بخشی از هویت تاریخی و فرهنگ ایران است، اظهار داشت: حفظ هویت و حیات اکوسیستم و ذخایر دریای خزر برای همسایگان حاشیه این دریا به ویژه ایران دارای اهمیت است.

خون میرزایی ادامه داد: همگرایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر در قالب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید و کنوانسیون تهران نام گرفت.

وی خاطر نشان کرد که کشورهای حاشیه دریای خزر اعم از ایران، آذربایجان، روسبه، قزاقستان و ترکمنستان این کنوانسیون و پرتکل های ذیل آن را امضا کرده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: تمام کشورهای امضاکننده این کنوانسیون، متعهد به حفظ اکوسیستم دریای خزر، بهره برداری به صورت عام و بهره برداری از ذخایر با توجه به توان سرزمینی، ظرفیت بُرد و اثرات زیست محیطی دریای خزر هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: تجربیات اشتباه گذشته که به حیات اکوسیستمی دریای خزر آسیب می زد، تکرار نشود و آسیب ها از طریق تامین حقابه دریایی، کنترل آلاینده ها، عدم دخالت های غیر کارسناسی، بهره برداری مسئولانه از منابع دریایی جبران و این منبع اکوسیستمی برای نسل های آینده حفظ شد.

خون میرزایی گفت: ایران تلاش می کند با اقداماتی همچون ممنوعیت صید ماهیان خاویاری بر اساس کنوانسیون های بین المللی منعقد شده با کشورهای حاشیه دریای خزر، اعمال برنامه و ممنوعیت صید آبزیان بر اساس تقویم توافقی سازمان شیلات ایران و موسسات تحقیقاتی در زیر مجموعه این سازمان، فعالیت یگان حفاظت و پایش دریایی، جلب توجه همکاری جامعه صیادی و تامین مولدین، بهره برداری مسئولانه و پایدار از دریای خزر داشته باشد.

وی در همین حال به رهاسازی سالانه چند صد میلیون قطعه چه ماهی در آب های شمال و جنوب کشور به ویژه در دریای خزر با پشتوانه مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزبان اشاره کرد و اذعان داشت: امروز نیز همزمان با برگزاری وبینار گرامیداشت روز ملی دریای خزر، ۱۵۰ هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه های سفیدرود گیلان و تجن مازندران رهاسازی شد.

وی، همکاری جامعه صیادی در تکثیر طبیعی ماهیان دریای خزر را از دیگر اقدامات مهم در چند سال اخیر عنوان کرد.

نظر خود را بنویسید